Počas volieb v roku 2020 inzerovalo prostredníctvom Strossle jedenásť politických strán, ktorým sme dodali 41,6 miliónov videných reklám a 208-tisíc klikov. Vďaka tomu máme množstvo skúseností nielen z komerčného, ale aj politického sveta. Zistili sme, čo fungovalo tým úspešným, a naopak, aké chyby opakovali tí, ktorým sa nedarilo. Tieto informácie sme dali dokopy a prinášame vám päť tipov pre content marketing na tie najlepšie politické kampane.

Tip č. 1: Tvorte zaujímavý obsah


Zaujímavý obsah je alfou a omegou. Predstavuje základ, aby ste mali vôbec čo komunikovať. Najlepšou prípadovou štúdiou, ktorú všetci poznáme, je prezident Zelenskyj (pozrite si video, v ktorom sa tejto téme detailne venujem). Toho poznajú všetci, no len málo ľudí vie, že dávno predtým, ako bol v roku 2019 zvolený za prezidenta,
bol tvorca obsahu

Zelenskyj bol hercom, režisérom aj dabérom. Objavil sa v súťaži podobnej Let’s Dance, ktorú aj vyhral. Napísal viac ako desať filmov a seriálov. V niektorých si aj sám zahral. Neskôr si založil politickú stranu a so 73 % vyhral prezidentské voľby.

Ponaučenie, ktoré z toho pre nás všetkých vyplýva je – tvorte veľa kvalitného obsahu. Až vtedy vás začnú ľudia vnímať a zistia, že vôbec existujete. Inšpirovať sa môžete našou knihou Content Marketingová Stratégia: krok za krokom, voľne dostupnou na našom webe.

zelenskyj obsah

Tip č. 2: Buďte výrazní


Druhý bod sa priamo spája s tzv.
efektom izolácie. Pred desiatkami rokov ho objavila nemecká lekárka a psychologička Hedwig von Restorff. V praxi znamená v podstate to, že keď sú všetci rovnakí a vy ste niečím odlišní, o to viac si vás ľudia všimnú a zapamätajú.

Neuromarketing v praxi


Efektu izolácie sme venovali celú jednu kapitolu v kurze
Neuromarketing v praxi. Názov tejto kapitoly je „Prečo si Marylin Monroe vždy všetci všimli”? Odpoveď na túto otázku je pomerne jasná. Pretože vo všetkom čiernom, tradičnom a obyčajnom dokázala vždy vyniknúť.

Späť však ku komerčnému svetu. Ako sa v ňom snažia značky vyniknúť?

  • logom,
  • fontom,
  • tvarom,
  • vzorom,
  • maskotom,
  • farbou,
  • zvukom,
  • tvárou.

Najúčinnejším prvkom, podľa ktorého si ľudia dokážu značku zapamätať je podľa analýz zvuk, maskot a celebrity. Slogany a logá sa nachádzajú na posledných priečkach. Zaujímavé však je, že ďalšie štúdie zistili, že značky používajú jednotlivé prvky presne naopak, čiže logá, farby a slogany.

branding prvky

V politickej scéne je dobre zvoliť tvár, čiže maskotov a celebrity. Skvelým príkladom vo svete content marketingu je Joe Pulizzi, ktorý je charakteristický svojím výrazným vzhľadom. Na konferencie si zvyčajne oblieka oranžovú, vďaka ktorej dokáže perfektne vyniknúť medzi ostatnými.

V rámci volieb je dobré spomenúť Borisa Johnsona s jeho netradičným strapatým účesom. Iná výrazná osobnosť je Donald Trump s jeho sloganom „Make America Great Again” (Urobte Ameriku znova skvelou).

Základom je teda spojenie tváre a mena s témou, ktorú ste zvolili. Druhý krok predstavuje zvýrazniť sa a odlíšiť od konkurencie. Nájdite si formu, ako sa od ostatných kandidátov odlíšite a nezabúdajte na meno. Ľudia budú totiž krúžkovať na volebných hárkoch práve to. Preto si ho s vami musia spojiť.

Skúsení marketéri ovládajú mnoho trikov a fínt, ako zákazníkov jemne a nenápadne poštuchnúť. Ak ich chcete spoznať aj vy, prihláste sa do nášho kurzu Neuromarketing v praxi úplne zadarmo 😊

Nastavenie cielenia


V dobe, keď máme GDPR, tlak na súkromie a e-Privacy nedokážu presne cieliť ani tie najväčšie technologické firmy. Čím idete hlbšie a cielite na menšiu lokalitu, tým je to
ťažšie a nepresnejšie.

Skvelým príkladom sú komunálne voľby spred štyroch rokov. Počas nich mi v Bratislave vyskočila reklama na starostu Bernolákova. Hlavnou myšlienkou tohto príkladu je, že keď má veľký Google problém s cielením, čo potom všetky ostatné platformy?

bernolákovčan

Praktickým tipom pre lepšie výsledky je platba iba za kliky, nie impresie a pridanie informácie o lokalite do názvu článku, z ktorej ste a ktorá je relevantná pre voliča. Prečo? Pretože aj ľudia z menších miest musia chodiť do centra. Vy teda aj v tých väčších mestách môžete cieliť na ľudí z okolia.

Tip č. 3: Bez peněz do politiky nelez


Inak povedané, keď na to nemáme, nemali by sme ani predstierať, že si to môžeme kúpiť, pretože skôr alebo neskôr vyjde pravý stav vecí najavo. Obsah je teda skutočne dôležitý. Sám Bill Gates to povedal pred dvadsiatimi piatimi rokmi. Od tej doby ubehlo veľa času a my máme k dispozícii veľmi veľa obsahu. Každý deň sa ho vytvorí tak veľa, že ľudia ho nemajú šancu skonzumovať za celý svoj život. Práve preto je kľúčová
distribúcia.

Keď vytvoríte nejaký obsah a vypublikujete ho, jeho najväčšia návštevnosť je práve vtedy, keď je nový. Do pár dní, maximálne týždňa, je však mŕtvy. Úlohou našej platformy je preto distribuovať obsah, aby nebol aktuálny len v deň, keď ide von. V našom portfóliu máme cez 140 prémiových stránok, vďaka ktorým môžete získať oveľa väčší zásah, ako napríklad cez sociálne siete.

štatistiky

Pri cielení netreba zabúdať ešte na jednu vec spojenú s efektivitou, ktorá vyplýva z analýzy, ktorá sa robila v zahraničí. Jej cieľom bolo zistiť, čo sú tie najlepšie formy v nosení profitability. Cielenie sa nachádzalo až na desiatom mieste. Na prvom bola veľkosť značky a mena. Ak ste teda nový kandidát, máte to oveľa náročnejšie, ako tí známi.

Chcete spoznať najväčšie tajomstvá marketingových profíkov? Prihláste sa do kurzu, ktorý je plný grafov, dát, čísel a faktov 👀

Tip č. 4: Využívajte prémiové médiá


Na tento bod neexistuje lepšia prípadová štúdia ako čierne perly. Pred rokom 1973 predstavovali čierne perly bezcenné lesklé kamienky. Potom však prišiel marketér Salvador Assael, ktorý si urobil farmy s perlorodkami vo Francúzskej Polynézii. Čierne perly sa mu ale
nedarilo predávaťNavštívil teda svojho priateľa Harryho Winstona, majiteľa prestížneho obchodu so šperkami v New Yorku. Ten im dal vysokú sumu a umiestnil ich do výkladov vedľa diamantov a rubínov. Vedľa drahých kameňov im urobil reklamu aj v prémiových médiách. Takýmto spôsobom na seba perly prebrali hodnotu.

V rámci kampane preto na prémiové médiá určite nezabúdajte a na distribúciu využívajte aj vlastný obsah.

stratégie Filip

Tip č. 5: Nie je jedno, kedy sa zobrazíte


Tip číslo 4 bol o tom, že nie je jedno, kde sa zobrazíte. Tip číslo 5 je o tom, že nie je ani jedno,
kedy sa zobrazíte. Výborným príkladom na tento bod je pätnásť rokov stará štúdia. V rámci nej zobrali výskumníci cez tristo ľudí, ktorí išli na metro. Dali ich do miestnosti a nechali ich vypĺňať dotazník.

Účastníci výskumu nevedeli, že v miestnosti, kde sa nachádzajú, boli prítomné aj reklamné plochy a mali by si ich všímať. Po vyplnení dotazníka išli do druhej miestnosti, kde sa s nimi robilo interview. Na ceste prešli po chodbe okolo štyroch ďalších billboardov.

Keď prišli na interview, výskumníci sa ich pýtali práve na veci spojené s billboardmi. Výsledkom bolo, že keď ste na nejakom mieste dlhší čas, reklamu podvedome vnímate, a to aj vtedy, keď si ju nevšímate.

Tento efekt však funguje oveľa lepšie, keď ste niekde určitý čas, ako napríklad v otvorenom priestranstve, kde iba rýchlo prechádzate okolo danej reklamy. Na toto by ste mali myslieť, keď rýchlo scrollujete napríklad sociálnymi sieťami.

V našom prípade je to inak. Objavujeme sa na konci článkov, keď má človek chuť prijímať ďalší obsah. Nosíme tak nových kvalitných návštevníkov.

graf kedy

Ultimátny tip: Dlhodobosť


Keď sme pred šiestimi rokmi so Strossle začínali, ľudia nás nepoznali. Neodpovedali na e-maily, nezdvíhali telefóny. My sme však aj napriek tomu dlhodobo a vytrvalo
tvorili a šírili kvalitný obsah

Keď sa minulý rok robil prieskum najznámejších reklamných platforiem, zistili sme, že po Google a Facebooku je Strossle tretia najznámejšia reklamná platforma na Slovensku. Predbehli sme konkurentov, ktorí sú tu desiatky rokov.

Dlhodobosť je takisto dôvodom, prečo je, aj napriek tomu, že vám môže zelený Alza mužík liezť na nervy, e-shop taký známy. Rovnako sú na tom tancujúce škrečky. 

Keď sme už pri politike, výborným príkladom je znova prezident Zelenskyj. Vďaka kvalitnému obsahu sa môžete dostať do povedomia. Ľudia spoznajú, aký máte charakter, kto ste, čo robíte a aké máte hodnoty dlho pred samotnými voľbami. Mnohí kandidáti sa obmedzujú len na pár týždňov alebo mesiacov, kedy sa zamerajú na predvolebné diskusie, čo je chyba. Ukrajinského prezidenta mohli ľudia poznať dlhé roky, vďaka čomu sa mu nakoniec aj podarilo vyhrať.

Ak vás táto téma zaujíma, vytvorili sme kurz Expertom na Content Marketing za 30 dní, do ktorého sa môžete prihlásiť, aby ste mohli tvoriť reklamu, pre ktorú si človek zapne televízor. ❤️️