Máme pre vás dilemu: Publikovať radšej občas, ale kvalitne; alebo často a menej kvalitne? Čo myslíte, že je lepšie? Ktoré by ste si vybrali vy? Možno sa vám to nebude páčiť, ale obsahový marketing do veľkej miery považujem za náhodu. Napíšte 10 článkov, natočte 10 videí, všetky rovnako kvalitné, všetkým dajte rovnaké množstvo času a lásky. A aj tak budú medzi nimi veľké rozdiely v návštevnosti a popularite. Niektoré vystrelia, iné rýchlo “zomrú”.

Ale nebojte, je to ešte horšie a smutnejšie. Už roky prispievam a budujem Facebook skupinu Content marketing community SK/CZ. Takmer každý deň pridávam do skupiny zaujímavosti o obsahovom marketingu, natívnej reklame a marketingu vo všeobecnosti. V čase písania tohto textu to bolo už cez 1000 príspevkov. Veľakrát sa mi stalo, že som za pár minút napísal až smiešne jednoduchý príspevok, ktorý ľudia s obľubou zdieľali a pritiahli tak nových členov do skupiny. Príkladom nech je vtipný návod od IKEA, ako si prerobiť gauč na bunker alebo stoličky a vešiak na princeznovský zámok. Cez 4000 ľudí si naň kliklo.

FB príspevok_ikea
Alebo ešte horšie. Raz som si naplánoval príspevok mandarinky, ktorú dávali 17. novembra v Tescu zadarmo k nákupom. Ako pripomenutie, že dnes považujeme za samozrejmé veci, ktoré boli ešte nie tak dávno “podpultovky” a muselo sa na ne čakať v dlhých radoch. Nemal som čas, tak som iba pridal obrázok, bez akéhokoľvek popisu, iba s linkom na článok, z ktorého by som čerpal do príspevku. “Veď raz to upravím, rozšírim a bude to super téma,” vravel som si. Až na to, že som naň úplne zabudol. A 17. Novembra o pol jednej ráno (=úplne nevhodný čas na akékoľvek publikovanie) sa to vypublikovalo samo 😊

Výsledok? Zasiahlo to 2500 ľudí, teda v tom čase vysoký nadpriemer v skupine, mnohí z nich to aj ocenili srdiečkom.
FB príspevok_tesco
Na druhej strane stojí moja detailná analýza dôležitosti vplyvu marketingových investícií na prosperitu firmy počas a po recesii. Len štúdiu podkladov na tento text som venoval cez 10 hodín čistého času. Zverejnil som ho počas korona-krízy, kedy všetci ostali zatvorení doma a návštevnosť internetu trhala všetky rekordy. Publikoval som na Strategie.sk, prestížnom brandžovom portáli o reklame a médiách, ktorý mal 292 tisíc unikátnych návštevníkov mesačne. Na titulke článok “svietil” tri dni na tej najlepšej pozícii. Výsledok? 450 kliknutí. Čo z toho vyplýva? Viac vecí:

1. Kvantita je omnoho dôležitejšia.


Ak by ste niekedy chceli založiť svoj vlastný projekt, sekajte to ako baťa cvičky. Nikdy totiž neviete, čo vám vystrelí. Ja ani po toľkých príspevkoch neviem, ktorý bude mega úspešný a naopak, ktorý ma sklame. Pritom rovnakú snahu a úsilie dávam každému jednému. Príliš veľa marketérov je priam posadnutých kvalitou. Nechcú pustiť veci, kým nie sú tip top. Ale to vyžaduje čas, ktorý ovplyvní kvantitu, v ktorej vy neviete určiť, čo bude hit a čo prepadák.

To je premrhaný potenciál. Makajte a tvorte veľa. Nehľadajte systém na tvorbu virálneho obsahu. Nájdite si systém na konzistentnú tvorbu obsahu. Potom sledujte, ktorá vec vám vystrelí. Keď ju budete mať, zoberte si a obrusujte tento diamant. Rozširujte, aktualizujte, pridajte nové fotky a videá, testujte ešte viac.

Traffic lepšia kvalita
Nielen kvalita, ale hlavne kvantita je v content marketingu dôležitá. Prieskum Content Marketing Institute analyzujúci vplyv počtu príspevkov na blogu na celkovú návštevnosť stránky. Čím vyššia kvalitná návštevnosť, tým lepšie povedomie o značky, tým viac dopytov, tým viac prostriedkov na ďalší obsah.

Ak sa venujete tvorbe kvalitného obsahu dlhodobo, tak je všetko v poriadku, vytrvajte. Ak však len začínate a plánujete kampaň, kde sa všetok obsah zmestí do 2-3 článkov, premyslite si to celé ešte raz. Viete rozdeliť rozpočet tak, že napíšete 10 článkov a budete podporovať tie najvýkonnejšie?

2. S kvantitou príde kvalita sama


Chytila ma chuť pospomínať si a tak som si v tej skupine Content Marketing Community pozeral niektoré moje roky staré príspevky. A poviem vám jediné – keby som sám seba zamestnal, tak toho starého Filipa vyhodím. Boli príliš amatérske a sám ich teraz neviem ani dočítať.

Prvý fb príspevok
Môj úplne prvý príspevok. 5 korún by som si za neho dnes nedal 🙂 Hlavné je začať, kvalita príde časom.

Postupne, ako plynul čas a ja som si zvykal na novú rutinu, zvyšoval som aj kvalitu výstupov. Dnes si myslím, že je väčšina z nich na dobrej, alebo veľmi dobrej úrovni. Aj môj priemerný príspevok je lepší ako tie najlepšie dva roky dozadu. Uvidím však, čo poviem takto o ďalších pár rokov.

Keď by som chcel hneď na začiatku dosahovať tú najvyššiu úroveň, tak sa na to už asi dávno vykašlem. Ako keď bežíte maratón, ostáva vám ešte polovica do konca a vás už totálne páli celé telo, vzdáte to. Ak však budete poctivo makať, robiť opakovania, znova a znova, tak sa časom prirodzene zlepší technika, zrýchli celý proces učenia a celkovo kvalita hocičoho, čo budete robiť. Aj vašich obsahových projektov.

3. Tvorte veľa a kvalitne


Samozrejme, vždy je lepšie niečo ako nič. Je lepšie začať aj s amatérskou tvorbou ako čakať na ten dokonalý publikačný moment, ktorý aj tak nikdy nepríde. Na druhej strane však musí byť váš obsah hodnotný a kvalitný. To všetko stojí čas a peniaze. Naštudovať si tému, pripraviť podklady, napísať/nahrať/natočiť, skontrolovať a revidovať, šíriť, testovať.

Dá sa však skĺbiť oboje do jedného? Dá sa zachovať aj kvantita, aj kvalita? Dá. Recyklujte. Recyklácia obsahu znamená, že raz vytvorený materiál použijete na veľa rôznych spôsobov.

  • Môžete vytvoriť veľký a obsažný e-book, 50 a viac strán, ktorý si ľudia môžu stiahnuť zadarmo výmenou za svoju e-mailovú adresu.
  • Z toho istého obsahu však môžete urobiť hneď niekoľko samostatných článkov na blog.
  • Ten istý obsah sa dá prednášať na prezentácii, ktorú potom nahráte aj na Slideshare.
  • Prednášku viete využiť aj pri live webinároch či podcastoch.
  • Kapitoly knižky môžete prerozprávať ako samostatný audiobook pre všetkých, čo sa vzdelávajú v aute.
  • Skrátenú verziu môžete zase vydať vo forme Youtube tutoriálov či infografiky.
  • To všetko sa dá rozdeliť do desiatok príspevkov na každú jednu sociálnu sieť.
  • Zapracujte aj na najčastejších otázkach, na ktoré odkážete zvedavých zákazníkov. Poprípade v zahraničí sa tiež vo veľkom využíva Quora.
  • Nezabúdajte ani na newsletter, kvízy, pracovné zošity, úlohy, “making of” videá, popisy produktov.
  • Možností je naozaj veľa.

donut
Recyklácia vysvetlená na jednoduchom príklade šišiek, po anglicky donutov.

Všetko sa to točí okolo jednej témy, ktorú ste si naštudovali a dobre ju poznáte. Vytvoríte obsah a ten dokolečka recyklujete na sto rôznych spôsobov. Tak sa dá udržať aj kvantita, aj kvalita.

Dostať dobrý tip v správny moment vie zmeniť celý život. A v tejto knihe ich nájdete rovno 123! Všetky týkajúce sa marketingu, ako vybudovať silnejšie značky, ktoré budú viac predávať.