Prvé pravidlo marketingu hovorí, že my nie sme naši zákazníci. Nemali by sme plánovať podľa vlastných pocitov, lebo sa nám to páči, ale podľa reálnych dát.


Viete, ktoré zviera je najnebezpečnejšie na svete?

Komár. Zabije ročne viac ľudí ako žralok. A napriek tomu, koľko z vás sa bojí komárov a koľko žralokov? 🙂

Žijeme v dobe, keď sa každý deň vyprodukuje toľko obsahu, že ho nie sme schopní skonzumovať za celý svoj život. Obyčajná ľudská pozornosť sa stala jednou z najhodnotnejších komodít. Sociálne siete, Google, médiá sa snažia udržať našu pozornosť, lebo inak nezarobia peniaze z reklamy, ktorú popritom sledujeme. Dávajú nám teda viac toho, čo nás zaujíma, a menej toho, čo nás nezaujíma. Uzatvárame sa do svojich vlastných marketingových sociálnych bublín, keď podľa seba nesprávne odhadujeme, kto je náš zákazník.

Štatistika je krásna v tom, ako nám vie pekne vyobraziť súvislosti. Nasledujúce grafy sú toho príkladom.

  • Prvý stĺpec je dôvod smrti v USA, rozdelený podľa typov. Najväčším zabijakom je srdcový infarkt.
  • Druhý stĺpec je to, čo si googlime – rakovinové témy hrajú prím, infarkty na grafe takmer nevidieť.
  • Tretí stĺpec to, o čom píšu médiá, konkrétne New York Times – terorizmus. Opäť, infarkty takmer neviditeľné.

Je to síce trochu obdobiami – prvý stĺpec je iba za rok 2016, zatiaľ čo spravodajstvo zahrňuje dlhé obdobie, vrátane útokov na dvojičky napríklad… ale aj tak zaujímavé.

world in data google vs media vs real causes of deaths

Čo to znamená z marketingového hľadiska?


Že žijeme v bublinách. Myslíme si, že všetci naši zákazníci používajú Instagram, Youtube, Facebook. Keď chýba v návrhu kampane influencer, tak to nie je dobrá kampaň. Televíziu už nikto nepozerá, noviny sú mŕtve, a keď chcete vyhodiť peniaze, investujete ich do reklamy v médiách.

Nasledujúci výskum robila agentúra Ipsos v Kanade medzi ľuďmi z reklamnej brandže. Pozerali sa na používanosť rozličných platforiem – ako ich používajú zákazníci, a ako marketéri. No a potom nechali aj marketérov odhadnúť, čo si myslia, ako ich používajú zákazníci (bledomodrá farba). Výsledok? Priepastné rozdiely.

ipsos prieskum

Myslíme si, že na Facebooku či YouTube sú naozaj všetci, ale v skutočnosti tam chýba cca každý štvrtý človek. Na tom slávnom Instagrame, bez ktorého nemôže byť žiaden mediaplán dobrý, chýba 6 z 10 ľudí. Mojím favoritom je ale TikTok. Ten odborníci z reklamy preceňujú až 4-násobne! LinkedIn 2,5-násobne, Twitter a Spotify 3-násobne.

Viac takýchto dát, ktoré vám pomôžu vykuknúť z bubliny nájdete v našom kurze 26 najväčších tajomstiev marketingových profíkov.

A nemyslime si, že na Slovensku sme objektívnejší. Wavemaker, jedna z najväčších mediálnych agentúr na Slovensku, robila podobný prieskum, s veľmi podobnými výsledkami. Zo všetkých skúmaných oblastí vyberám tému najpopulárnejšiu: „TV je mŕtva, nikto nepozerá TV, všetci sú na Youtube.“

Kým marketéri využívajú viac internet a Youtube, naši zákazníci to majú úplne naopak. Rovnaké platí o využívaní rozličných chat služieb, vyhľadávania, počúvania podcastov, Instagramu, rádia …

Ako vykuknúť z bubliny?


Jedno zo základných pravidiel marketingu hovorí „ty nie si tvoj zákazník„. V momente, kedy začneme pracovať pre naše značky a firmy, mali by sme akceptovať, že strácame objektívny názor na realitu. Mali by sme sa teda viac riadiť dátami, prieskumami, spätnou väzbou v rozhovoroch so zákazníkmi.

Potom možno zistíme, že nie sme reprezentatívna vzorka. Že TV nie je mŕtva a väčšina populácie nesedí celý deň na Youtube. Vedeli ste, že z každých 100 Slovákov nad 12 rokov je 15 takých, ktorí ani raz mesačne nemajú prístup k internetu?

Čoraz viac času trávime čítaním a sledovaním „klasických“ médií. Viac im dôverujeme. Majú výborný vplyv na predaje aj rozpoznateľnosť našej značky. Získame od nich lokálnu podporu a poradenstvo, vedia nám ponúknuť extra služby a ako bonus tým podporíme rozvoj domácej ekonomiky. Myslite na to pri plánovaní svojej komunikačnej stratégie.

Zaujíma vás content marketing? Vyskúšajte náš emailový kurz a staňte sa Expertom na Content Marketing za 30 dní ?

MÁTE OTÁZKU?

KONTAKTUJTE NÁS!

+421 917 435 009
mamzaujem@strossle.com

kontaktný formulár

This will close in 0 seconds