Prečo by ste sa mali učiť na vlastných chybách, keď sa môžete poučiť z tých našich? V Strossle máme za sebou tisíce kampaní a postupom času sme si museli vychytať všetky muchy. Teraz máte možnosť zistiť, na čo sme počas rokov tvorby obsahového marketingu prišli.
1. Obsah o všetkom a o ničom
⠀
Na blog chcete prilákať čo najviac ľudí, a preto ste sa rozhodli tvoriť obsah na všetky možné témy. Od záhrady cez tipy na dovolenku až po športový magazín. Takto roztrieštený obsahový marketing je pre návštevníkov zmätočný a nepriláka človeka aj nabudúce. Radšej pôjde na miesta poskytujúce ucelené informácie o jednej téme.
A rovnaké je to aj v práci. Ľudia chcú často ovládať viacero činností, nech sú pre trh zaujímavejší. V prípade potreby si potom vedia nájsť lepšiu robotu. Túto techniku sme v minulosti skúšali, no nebola príliš efektívna. Boli sme ako švajčiarsky nožík – multifunkční, avšak reálne v ničom excelentní.
Pri tvorbe obsahu preto treba myslieť na laserové sústredenie. Dokážete sa dostať viac do hĺbky a pre publikum budete pôsobiť ako odborníci v danej oblasti. V opačnom prípade sa z vás stane len ďalší lifestylový magazín na presýtenom trhu.
2. Množstvo produkcie je zárukou úspechu
⠀
Na zákazníkov chcete zapôsobiť frekvenciou príspevkov. Či už to má byť blog, facebooková skupina alebo e-mail, príspevky musia pribúdať na dennej báze. Predsa keď budete na očiach každý deň, ľahšie si vás zapamätajú a v prípade potreby oslovia na spoluprácu.
Nie vždy je reálne tvoriť tony kvalitného obsahu. Je to práve o rovnováhe medzi kvalitou a kvantitou. Navyše pri príliš častej tvorbe môže nastať pocit presýtenia cieľového publika, ktoré váš obsah konzumuje. Tým ho viete nielen odradiť, ale možno aj nadobro stratiť.
Preto je dobré dbať pri výbere tém na kvalitu a pridanú hodnotu. Pokiaľ budete len tak nezmyselne pridávať vtipné príspevky bez niečoho navyše, nemôžete sa radiť medzi odborníkov na danú tému. Navyše musíte veľmi dobre poznať cieľovú skupinu. Bez toho nikdy nevytvoríte zaujímavý obsah na mieru.
3. Publikum si samo nájde obsah
⠀
„Prednedávnom som začal predávať jeden produkt. Doniesol som si ho z dovolenky, a keďže na našom trhu ešte nie je, rozhodol som sa ho v jemných modifikáciách vyrábať. Je natoľko špecifický a zaujímavý, že sa bude predávať sám.“ No ako to funguje v reálnom svete? Potenciálni zákazníci sa k produktu len tak svojvoľne nedostanú. Bez kvalitnej propagácie môžete na úspech zabudnúť.
Koľko teda investovať do distribúcie vyprodukovaného obsahu? Na túto otázku sa nedá úplne komplexne odpovedať. Po rôznych skúmaniach a testoch na vlastných kampaniach sme zistili, že pokiaľ si rozdelíte rozpočet na tri kôpky v pomere 10 : 20 : 70, získate dobrý základ na úspešnú kampaň. Spomínaných 70 % ide práve na propagáciu. V mnohých prípadoch to, žiaľ, nie je ani polovica a potom má človek hlavu v smútku zo slabých výsledkov. Obsah viete dostať medzi ľudí napríklad cez odporúčacie okná Strossle. Tie sa ľuďom zobrazia pri článku a zasiahnu ich v čítacej nálade. Po ich prekliku získate kvalitnú návštevu, ktorá strávi na vašom webe viac času.
4. Obsahový marketing prináša okamžitý úspech
⠀
„Napísal som pred týždňom blog a stále nevidím žiadne výsledky. Skúsim spraviť ešte jeden a uvidím. Prečo sa mi nedarí? Pokiaľ to nepôjde, asi to celé stopnem a vrhnem sa na iné formy propagácie. Veď čo, tam môžem aspoň hneď vidieť výsledky. Bude to pre mňa pohodlnejšie.“
Zadržte, bude to chcieť trochu trpezlivosti. Pri obsahovom marketingu sa najčastejšie rozprávame o behu na dlhé trate. Výsledky preto nemôžete očakávať za týždeň, mesiac, ba možno ani za rok. Prečo by ste také niečo teda vlastne robili? Pretože kontinuálna práca prinesie ovocie časom. Pri spustení klasickej reklamy cez PPC kampane Googlu alebo Facebooku môžete vidieť výsledky už na druhý deň. Krásne vám stúpne návštevnosť stránky a v prípade dobrého nastavenia aj predaje. Všetci sú spokojní a šťastní. No keď vyčerpáte rozpočet a kampaň sa zastaví, veľmi rýchlo sa ocitnete opäť na začiatku. Na web sa vráti len mizivé percento ľudí, ktorí prišli predtým cez PPC reklamu. A podobne to funguje aj na iných platených kanáloch.
Pri pravidelnom tvorení obsahu si budujete povedomie o svojej stránke. Postupom času učíte ľudí navštevovať ju priamo a investície do reklamy by sa mali znižovať. Ale tú pekelnú trpezlivosť veru nemá hocikto.
5. Keď sa to páči mne, bude sa aj iným
⠀
Pri obsahovom marketingu sa často stáva, že ste do témy zažratí a neviete sa odosobniť. Najmä v prípadoch, keď máte k tomu veľmi blízko. Vtedy predpokladáte, že všetko napísané sa bude automaticky páčiť aj čitateľovi. Väčšinou je to presne naopak.
Akú tému spracovať najľahšie, zistíte z dostupných dát. Zahŕňať do textov kľúčové slová podľa analýzy by už malo byť samozrejmosťou. Na ešte presnejšie výstupy sa môžete publika na témy priamo opýtať. Spraviť si malý prieskum, vďaka ktorému zistíte, o čom sa v danom období oplatí písať najviac. Síce poznáte svoj produkt najlepšie, ale správanie ľudí je rozmanité.
6. Jedna kontrola rozhodne postačí
⠀
Všetko je pripravené a už chýba iba posledný krok – publikovať článok. So skvelým pocitom zadosťučinenia sadáte k obľúbenému nápoju, keď sa zrazu po piatich minútach objaví komentár. Očakávate pozitívny ohlas, no je to chybička v texte, ktorý ste si dostatočne neskontrolovali.
Väčšinou ľudia trávia nad kontrolou textu pred publikovaním minimum času. Vďaka tomu sa môžu dostať nielen do nepríjemností, no stratiť aj potenciálnych klientov. Predstavte si, že posielate e-mail stovkám klientov a nedostatočne si ho skontrolujete. Toľko nepríjemností, čo to vie spôsobiť… Radšej vždy trikrát (pokojne aj päťkrát! :)) v úplnom pokoji prejdite, či je všetko v poriadku, aby ste predišli komplikáciám.
7. Vytvorený obsah sa nedá znovu použiť
⠀
Už ste počas kariéry istotne napísali text, alebo pripravili obsah, na ktorý ste boli naozaj hrdí. Užívali ste si ten slastný pocit víťazstva. Po nejakom čase však zapadol prachom a len so slzou na kraji ste spomínali, aké to bolo skvelé.
Obsah sa dá často obnoviť a vdýchnuť mu nový život pomocou jednoduchých trikov. Je dobré si vo svojej oblasti hneď na začiatku vytypovať niekoľko tém, ktoré sa pravidelne opakujú. Obsah sa vám bude omnoho jednoduchšie upravovať a v konečnom dôsledku aj vyzerať prirodzenejšie. Stávka na pravidelné témy totiž nikdy neomrzí. Vždy príde nové a nové publikum, ktoré daný obsah ocení.
8. Na nadpise nezáleží
⠀
Nadpis sa často považuje za akúsi čerešničku na torte vytvoreného diela. Koľko percent času mu pri tvorbe venujete? Na internete máte len pár sekúnd na to, aby ste zaujali oko potenciálneho návštevníka. Preto je nadpis rovnako, ak nie ešte viac dôležitý ako samotný článok.
V tomto prípade taktiež platí pravidlo testovania. Odporúča sa pripraviť si až 25 rôznych nadpisov na jednu publikáciu a následne z nich vybrať ten najlepší. Ani to ešte nemusí byť zárukou úspechu. Pokiaľ budete článok propagovať cez kampane, vždy si radšej vyskúšajte viacero kreatív a na základe výsledkov presuňte rozpočet na tie najúspešnejšie. Z dobrých nadpisov viete spraviť skvelé, no slabé dáte vždy len do priemeru.
My si pri vytváraní kampaní vždy najprv otestujeme niekoľko nadpisov aj titulných obrázkov. Na základe výsledkov po prvom dni vieme ľahko vybrať najúspešnejšie a tým prehodiť zvyšný rozpočet. Takto získavame čo najlepšiu preklikovosť (CTR) pre svojich klientov. Odteraz si však viete kampane spracovávať dokonca aj vy sami. Pokiaľ by ste si chceli všetko riadiť svojpomocne, je tu pre vás Strossle Marketplace. Známa PR agentúra Neopublic to vyskúšala a s výsledkom bola nadmieru spokojná.
9. Zostanem verný overenému receptu
⠀
Pod obsahovým marketingom si často ľudia predstavujú pekné články a možno kvalitné videá. Ale v skutočnosti je toho omnoho viac. Od základných článkov a videí by sme mohli prejsť k dnes populárnym podcastom, hrám, workshopom, produktovým webom a mnohým iným. Netreba zabúdať ani na staré dobré e-maily. Postupne si viete nazbierať peknú kôpku kontaktov, ktoré následne môžete osloviť so zaujímavým obsahom.
Netreba sa preto uberať len jedným smerom a venovať sa monotónnej tvorbe obsahu. Publikum to môže časom omrzieť a bude hľadať zmenu. Kvalitu preukážete pri neustálom napredovaní. Budete považovaní za inovátorov a expertov na danom poli pôsobenia. Dobrým príkladom môže byť Alain Delon pri tvorbe vlastného online magazínu.
10. Čakanie na správny okamih
⠀
„Budúci pondelok začnem tvoriť obsah. Ale fakt sa už do toho pustím.“ Spoznávate to? Odkladanie vecí patrí medzi najväčšie zlozvyky ľudstva. Nie je tomu inak ani pri tvorení obsahu, ktorý by mohol prilákať návštevníkov na vaše stránky. Chcete počkať na perfektný moment, keď veľkolepo uvediete na trh svoju kampaň? Nemusí nikdy prísť a vy tak budete len smutne uvažovať nad premárnenou príležitosťou.
Začať hneď je lepšie ako čakať na dokonalosť. Zo začiatku to, samozrejme, pôjde náročne, no postupom času si vychutnáte plody svojej práce. A pokiaľ budete dostatočne trpezliví, investovaná suma do obsahového marketingu bude čoraz menšia.
Ako vidíte, problémov sme mali viac než dosť. Ale dokázali sme sa poučiť a teraz už rovnaké chyby nerobíme.